Geoblog.pl    AniaKuba    Podróże    Hobbiton i okolice    ze Wschodu na Zachód

ze Wschodu na Zachód

Wielka Brytania
Wielka Brytania, Leeds

Tak oto nasze zawodowe zainteresowania tym razem wyznaczyły nam marszrutę na Zachód. Dlatego nie będzie teraz ten blogusek taki oryginalny - ale może też się komuś spodoba. W Polsce większośc osób było, pracowało lub ma rodzinę lub znajomych w UK, zatem kraj ten rodakom jest bardzo dobrze znany. I w Leeds często spotykamy Polaków, najczęściej na rynku warzywno-owocowym, co naprawdę dobrze o nas swiadczy, bo jesteśmy tu jedną z niewielu grup które potrafią gotować;-) Zapraszamy jednak, mimo tej popularności UK, do lektury naszych bardzo subiektywnych historii. Anglia jest piękna, zielona, zadbana i porządna - prawdziwy Hobbiton z wesołymi, prostymi i życzliwymi hobbitami (Anglikami i Szkotami). Mieszkamy w bardzo zielonej okolicy, na której stoją piękne, stare kamienne domy otoczone dzikimi ogrodami. Widać tę celtycką miłośc do świętych drzew - stoją stare i ogromne w ogrodach i nikt nie myśli, by je wycinać. To zachwyca. Zachwyca też to, jak pięknie zadbane i utrzymane jest tutaj dziedzictwo historyczne i przemysłowe oraz jak dobrze utrzymana jest przestrzeń publiczna. Wynikać to moze nie tylko z bogactwa Anglii, ale pewnie i z ciągłosci tradycji. Spójnośc architektury jest ogromna zaletą krajobrazu - domki kaminne i ogrody w podobnym stylu w całej Anglii. Można - bez upiornych billbordów w stylu "schab 8,99 za kilogram" i zdjecie krwistego ochłapu zajmujące metr kwadratowy, bez dworków-potworków, każdy w innym stylu i kolorze... Skoro tylu rodaków tytaj żyje, to może ci, którzy powrócą, będą już mieli bardziej wyrobiony estetycznie gust i nasza przestrzeń publiczna będzie wyglądała lepiej. Oby...
Mieszkamy w starym kamiennym domu, za którym roztacza się dziki ogród, w którym mieszkają lisy i sowy. Lisy i sowy w centrum miasta wielkości Łodzi! Zachwyca. Dzielimy naszą wesołą norkę z innymi zatrudnionymi na Leeds University - Szkotem Alastorem, Australijką Patime, Francuzką Chloe, Anglikiem Willem, Grekiem Tonym. Zyskaliśmy sobie szybko miano "straight edge" - ludzi ekstremalnie dbających o zdrowie, żyjących na marginesie, dziwaków należących do angielskiej subkultury. Czemu? Segregujemy śmieci, jeździmy rowerami, a gdy zaprosiliśmy naszych współlokatorów na obiad i poczęstowaliśmy m.in. marchewką, a danie nie było instant i do mikrofali, ale przyrządzanie go zawierało takie czynności, jak obranie i pokrojenie warzyw (kupionych na targu) oraz gotowanie. W Polsce takie osoby uchodzą raczej za nudziarzy, tutaj są ekscytującą ciekawostką, członkami subkultury.
Kupiliśmy tu rowerki w second handzie i jeździmy na uczelnię, na targ, zwiedzamy na naszych rowerkach. Droga na targ jest piękna i prowadzi wzdłuż kanału oraz przez park z pozostałosciami z XII-w opactwa. Kierowcy ustępują i uśmiechają się. Inni Anglicy tez sa przemili i sami zagadują, czy mogą nam pomóc, gdy rozglądamy się po okolicy. Lub rzucają zdanie na temat pogody. To chyba się nazywa szok kulturowy. Zamieszczamy zdjecia z Leeds i innych odwiedzanych miejsc. Pozdrawiamy!